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Data mining model to predict academic performance at the Universidad Nacional de Colombia

López Guarín, Camilo Ernesto (2013) Data mining model to predict academic performance at the Universidad Nacional de Colombia. Maestría thesis, Universidad Nacional de Colombia.

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Abstract. The present research proposes an approach to Educational Data Mining at the Universidad Nacional de Colombia through the definition of models that integrate clustering and classification techniques to analyze academic data, corresponding to the students who joined the University to the programs of Agricultural and Computer and Systems Engineering between 2007-03 and 2012-01. These techniques are intended to acquire a better understanding of the attrition during the first enrollments and to assess the quality of the data for the classification task, which can be understood as the prediction of the loss of academic status due to low academic performance. Different models were built to predict the loss of academic status in different scenarios such as: in the first four enrollments regardless when; at a specific academic period using only the admission process data and then, using academic records. Experimental results show that the prediction of the loss of academic status is improved when adding academic data., La presente investigación propone un acercamiento a la Minería de Datos Educativa en la Universidad Nacional de Colombia mediante la definición de modelos que integran técnicas de agrupamiento y clasificación para el análisis de datos académicos reales pertenecientes a los estudiantes de Ingeniería Agrícola e Ingeniería de Sistemas que ingresaron entre 2007-03 y 2012-01. Se pretende con estas técnicas obtener un mejor entendimiento de la desvinculación por desempeño académico en los primeros semestres de la carrera y evaluar la calidad de los datos para la tarea de clasificación, que puede entenderse como la predicción de la pérdida de calidad de estudiante. Se construyeron diferentes modelos para la predicción en diferentes escenarios, como: en las primeras cuatro matrículas sin importar cuando; en un periodo académico específico usando solo los datos de admisión y después usando los registros académicos. Resultados experimentales muestran que la predicción de la pérdida de calidad de estudiante mejora al usar información académica.

Tipo de documento:Tesis/trabajos de grado - Thesis (Maestría)
Colaborador / Asesor:León Guzmán, Elizabeth and González Osorio, Fabio Augusto
Información adicional:Master in Systems and Computer Engineering. Research Line: Intelligent Systems
Palabras clave:Data mining, Dropout, Education, Minería de Datos, Deserción, Educación
Temática:0 Generalidades / Computer science, information & general works
3 Ciencias sociales / Social sciences > 37 Educación / Education
6 Tecnología (ciencias aplicadas) / Technology > 62 Ingeniería y operaciones afines / Engineering
Unidad administrativa:Sede Bogotá > Facultad de Ingeniería > Departamento de Ingeniería de Sistemas e Industrial
Código ID:45384
Enviado por : Universidad Nacional de Colombia Biblioteca Digital -3- Sede Bogotá
Enviado el día :14 Noviembre 2014 15:20
Ultima modificación:14 Noviembre 2014 15:20
Ultima modificación:14 Noviembre 2014 15:20
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