Escudo de la República de Colombia
Sistema Nacional de Biliotecas - Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia Biblioteca Digital - Repositorio Institucional UN Sistema Nacional de Bibliotecas UN

The impact of regional differences on elementary school teachers’ attitudes towards their students’ use of code switching in a south texas school district

Nava Gómez, Guadalupe Nancy and García, Hilda (2012) The impact of regional differences on elementary school teachers’ attitudes towards their students’ use of code switching in a south texas school district. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 14, núm. 1 (2012): PROFILE Journal Vol. 14 No. 1. Issues in Teachers' Professional Development; 67-78 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 14, núm. 1 (2012): PROFILE Journal .

Texto completo

[img]
Vista previa
PDF
423kB
[img] Sin Definir

URL oficial: http://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/arti...

Resumen

This study focused on investigating whether the teachers’ geographical distribution influences their attitudes towards their students’ use of code switching. The study was guided by the following research question: Are there differences between teachers’ opinions of the north elementary schools and teachers’ opinions of the south elementary schools, which are predominantly Hispanic, towards their students’ use of code switching? If so, why? A twenty-item structured survey was utilized. The population consisted of 279 elementary school teachers at seven Northern and seven Southern schools in the same South Texas region. The data were analyzed with descriptive statistics. Findings showed that Southern teachers had more prejudices towards code switching than those from the North, who were more receptive to this socio-cultural and linguistic phenomenon due to the ethnic makeup of their classrooms. En esta investigación se buscó indagar si la ubicación geográfica de los maestros de primaria influía en su percepción acerca de la alternancia de códigos de los estudiantes de un distrito escolar del sur de Texas. La pregunta central fue: ¿Existe alguna diferencia entre la opinión de los maestros de escuela primaria del sur y aquellos maestros del norte, quienes son principalmente hispanos, en cuanto al uso de la alternancia de códigos de sus alumnos? En caso afirmativo, ¿por qué? Se usó un instrumento de 20 reactivos. La población estudiada fueron 279 maestros de 7 escuelas primarias del norte y 7 del sur de la misma región. Se usó un método de estadística descriptiva para analizar los datos. Los resultados muestran que los maestros del sur tienen más prejuicios acerca de la alternancia de códigos que los del norte. Estos últimos se caracterizan por ser más receptivos a este fenómeno sociocultural y lingüístico debido a la conformación de sus aulas de clase.

Tipo de documento:Artículo - Article
Información adicional:This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Colombia License.
Palabras clave:TESOL, EFL, Code-mixing, code switching, language maintenance, language shift, transitional programs.
Unidad administrativa:Revistas electrónicas UN > PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
Código ID:30270
Enviado por : Dirección Nacional de Bibliotecas STECNICO
Enviado el día :30 Junio 2014 10:12
Ultima modificación:18 Agosto 2014 18:59
Ultima modificación:18 Agosto 2014 18:59
Exportar:Clic aquí
Estadísticas:Clic aquí
Compartir:

Solamente administradores del repositorio: página de control del ítem

Vicerrectoría de Investigación: Número uno en investigación
Indexado por:
Indexado por Scholar Google WorldCat DRIVER Registry of Open Access Repositories OpenDOAR Metabiblioteca BDCOL OAIster Red de repositorios latinoamericanos DSpace BASE Open archives La referencia Colombiae Open Access Theses and Dissertations Tesis latinoamericanas CLACSO
Este sitio web se ve mejor en Firefox