Escudo de la República de Colombia
Sistema Nacional de Biliotecas - Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia Biblioteca Digital - Repositorio Institucional UN Sistema Nacional de Bibliotecas UN

Fostering intercultural communicative competence through reading authentic literary texts in an advanced colombian efl classroom: a constructivist perspective

Gómez, Luis Fernando (2011) Fostering intercultural communicative competence through reading authentic literary texts in an advanced colombian efl classroom: a constructivist perspective. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 14, núm. 1 (2012): PROFILE Journal Vol. 14 No. 1. Issues in Teachers' Professional Development; 49-66 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 14, núm. 1 (2012): PROFILE Journal .

Texto completo

[img]
Vista previa
PDF
154kB
[img] Sin Definir

URL oficial: http://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/arti...

Resumen

This article describes an action research experience carried out in an advanced English as a foreign language classroom of the language program at a university in Bogotá, Colombia, in 2010. The study proposes the inclusion of authentic literary texts in the English as a foreign language classroom through the implementation of four constructivist approaches as a means to develop intercultural communicative competence. Data were collected to show how those approaches engaged learners to read authentic literary short stories, to negotiate meaning, and to develop intercultural competence. It demonstrates that integrating language and literature in English as a foreign language not only constitutes a communicative reading practice, but the opportunity to construct cultural knowledge through social interaction. Este artículo describe una experiencia de investigación acción llevada a cabo en una clase de inglés avanzado del programa de lenguas de una universidad colombiana en Bogotá, en el año 2010. El estudio propone la inclusión de textos literarios auténticos en el contexto de inglés como lengua extranjera mediante la implementación de cuatro enfoques constructivistas como recurso para desarrollar la competencia comunicativa intercultural. Los datos recolectados demuestran cómo tales enfoques contribuyeron a que los estudiantes leyeran cuentos literarios auténticos, negociaran significado y desarrollaran su competencia intercultural. La integración del lenguaje y la literatura no solamente constituye una práctica de lectura comunicativa, sino la oportunidad de construir conocimiento cultural a través de la interacción social.

Tipo de documento:Artículo - Article
Información adicional:This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Colombia License.
Palabras clave:TESOL, EFL, Authentic literary texts, constructivist model, dialogical approach, inquiry-based approach, intercultural communicative competence.
Unidad administrativa:Revistas electrónicas UN > PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
Código ID:30269
Enviado por : Dirección Nacional de Bibliotecas STECNICO
Enviado el día :30 Junio 2014 10:11
Ultima modificación:18 Agosto 2014 18:59
Ultima modificación:18 Agosto 2014 18:59
Exportar:Clic aquí
Estadísticas:Clic aquí
Compartir:

Solamente administradores del repositorio: página de control del ítem

Vicerrectoría de Investigación: Número uno en investigación
Indexado por:
Indexado por Scholar Google WorldCat DRIVER Registry of Open Access Repositories OpenDOAR Metabiblioteca BDCOL OAIster Red de repositorios latinoamericanos DSpace BASE Open archives La referencia Colombiae Open Access Theses and Dissertations Tesis latinoamericanas CLACSO
Este sitio web se ve mejor en Firefox