Escudo de la República de Colombia
Sistema Nacional de Biliotecas - Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia Biblioteca Digital - Repositorio Institucional UN Sistema Nacional de Bibliotecas UN

Education for bilingualism: connecting spanish and english from the curriculum, into the classroom, and beyond

Ordóñez, Claudia Lucía (2011) Education for bilingualism: connecting spanish and english from the curriculum, into the classroom, and beyond. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 13, núm. 2 (2011): PROFILE Journal Vol.13 No. 2: Issues in Teachers' Professional Development; 147-161 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 13, núm. 2 (2011): PROFILE Journal .

Texto completo

[img]
Vista previa
PDF
142kB
[img] HTML
64kB

URL oficial: http://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/arti...

Resumen

I present here the results of a qualitative research study on the impact of a curriculum that connects learning events in Spanish and English in authentic communicative performances during its first year of use in a private school in a medium-size Colombian city. I did discourse analysis of interviews with participating teachers and class observations including small in-situ interviews with teachers and students. They revealed positive changes in the language learning environments of the school, the teachers’ ideas about language and language learning, and the students’ communicative skills and ways of learning. I use these results to introduce the concept of education for bilingualism to replace that of bilingual education we use in Colombia. I find the practices of the latter ineffective in our mostly monolingual context. Presento aquí los resultados de una investigación cualitativa sobre el impacto de un currículo que conecta eventos de aprendizaje en español e inglés en desempeños auténticos comunicativos durante su primer año de uso en un colegio privado de una ciudad intermedia colombiana. Hice un análisis discursivo de entrevistas con los maestros participantes y observaciones de clase que incluyeron pequeñas entrevistas in­situ con maestros y alumnos. El análisis revela cambios positivos en los ambientes de aprendizaje de lengua del colegio, las ideas de los maestros sobre la lengua y su aprendizaje, las habilidades comunicativas de los alumnos y sus formas de aprender. Uso estos resultados para introducir el concepto de  educación para el bilingüismo, en contraposición al de educación bilingüe que usamos en Colombia, cuyas prácticas encuentro inapropiadas para nuestro contexto, mayoritariamente monolingüe.

Tipo de documento:Artículo - Article
Información adicional:This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Colombia License.
Palabras clave:TESOL, EFL, Bilingual curriculum, bilingual education, bilingualism in a monolingual context, education for bilingualism, research on bilingual curriculum.
Unidad administrativa:Revistas electrónicas UN > PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
Código ID:27811
Enviado por : Dirección Nacional de Bibliotecas STECNICO
Enviado el día :27 Junio 2014 19:00
Ultima modificación:18 Agosto 2014 18:08
Ultima modificación:18 Agosto 2014 18:08
Exportar:Clic aquí
Estadísticas:Clic aquí
Compartir:

Solamente administradores del repositorio: página de control del ítem

Vicerrectoría de Investigación: Número uno en investigación
Indexado por:
Indexado por Scholar Google WorldCat DRIVER Registry of Open Access Repositories OpenDOAR Metabiblioteca BDCOL OAIster Red de repositorios latinoamericanos DSpace BASE Open archives La referencia Colombiae Open Access Theses and Dissertations Tesis latinoamericanas CLACSO
Este sitio web se ve mejor en Firefox