Escudo de la República de Colombia
Sistema Nacional de Biliotecas - Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia Biblioteca Digital - Repositorio Institucional UN Sistema Nacional de Bibliotecas UN

Metacognitive awareness and comprehension monitoring in reading ability of iranian efl learners

Khonamri, Fatemeh and Mahmoudi Kojidi, Elahe (2011) Metacognitive awareness and comprehension monitoring in reading ability of iranian efl learners. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 13, núm. 2 (2011): PROFILE Journal Vol.13 No. 2: Issues in Teachers' Professional Development; 99-111 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 13, núm. 2 (2011): PROFILE Journal .

Texto completo

[img]
Vista previa
PDF
149kB
[img] Sin Definir

URL oficial: http://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/arti...

Resumen

We report an investigation on the relationship between metacognitive awareness of reading strategies and comprehension monitoring of language learners in English as a foreign language context. Participants were thirty first year university students majoring in electronics. They completed a questionnaire aimed at discerning the strategies that readers use when coping with academic reading tasks. Participants were then divided into six groups according to their reading proficiency and metacognitive awareness. Think-aloud protocol analysis, error detection and retrospective questions were used to examine the comprehension monitoring of readers. The data were analysed through descriptive statistical procedures as well as t-tests. The results indicated the combined effect of metacognitive awareness of reading strategies and reading ability of academic reading texts on language learners’ comprehension monitoring. Reportamos una investigación sobre la relación entre la conciencia metacognitiva de las estrategias de lectura y el monitoreo de la comprensión de estudiantes de idiomas en un contexto de inglés como idioma extranjero. Los participantes fueron treinta estudiantes universitarios de electrónica de primer año. Ellos respondieron un cuestionario por medio del cual se podían identificar las estrategias que los lectores usan cuando se enfrentan a actividades de lectura académica. Los participantes fueron divididos en seis grupos, según su competencia lectora y su conciencia metacognitiva. Para examinar el monitoreo de la comprensión de los lectores se emplearon el análisis de protocolo de estimulación del recuerdo, la detección de errores y preguntas retrospectivas. Se analizó la información a través de la descripción de procedimientos estadísticos así como  t­-tests. Los resultados indicaron los efectos combinados de la conciencia metacognitiva respecto a las estrategias de lectura y la habilidad lectora de textos académicas en el monitoreo de la comprensión de estudiantes de lenguas.

Tipo de documento:Artículo - Article
Información adicional:This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Colombia License.
Palabras clave:TESOL, EFL, Comprehension monitoring, metacognitive awareness, proficient readers, reading comprehension, reading strategies.
Unidad administrativa:Revistas electrónicas UN > PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
Código ID:27805
Enviado por : Dirección Nacional de Bibliotecas STECNICO
Enviado el día :27 Junio 2014 19:00
Ultima modificación:18 Agosto 2014 18:07
Ultima modificación:18 Agosto 2014 18:07
Exportar:Clic aquí
Estadísticas:Clic aquí
Compartir:

Solamente administradores del repositorio: página de control del ítem

Vicerrectoría de Investigación: Número uno en investigación
Indexado por:
Indexado por Scholar Google WorldCat DRIVER Registry of Open Access Repositories OpenDOAR Metabiblioteca BDCOL OAIster Red de repositorios latinoamericanos DSpace BASE Open archives La referencia Colombiae Open Access Theses and Dissertations Tesis latinoamericanas CLACSO
Este sitio web se ve mejor en Firefox