Escudo de la República de Colombia
Sistema Nacional de Biliotecas - Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia Biblioteca Digital - Repositorio Institucional UN Sistema Nacional de Bibliotecas UN

Exploring reflective teaching through informed journal keeping and blog group discussion in the teaching practicum

Insuasty, Edgar Alirio and Zambrano Castillo, Liliana Cecilia (2010) Exploring reflective teaching through informed journal keeping and blog group discussion in the teaching practicum. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 12, núm. 2 (2010): PROFILE Journal Vol. 12 No. 2: Issues in Teachers’ Professional Development; 87-105 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 12, núm. 2 (2010): PROFILE Journal .

Texto completo

[img]
Vista previa
PDF
307kB
[img] Sin Definir

URL oficial: http://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/arti...

Resumen

This article reports the findings of a study which examined how student teachers could be empowered as more reflective practitioners through journal keeping and blog group discussions. It was carried out with six student teachers who developed their practicum over six months. Data were collected through journals, blogs, metaphors, conferences and a questionnaire. The results demonstrated that student teachers enriched their perceptions about what reflective teaching implied. Furthermore, journal keeping was approached as an informed process by virtue of which student- teachers could go beyond the descriptive documentation of what happened in their classes. Their journal entries also revealed reflective references, most of which were mainly focused on evaluating teaching, diagnosing and solving problems. Este artículo reporta los resultados de un estudio que examinó cómo se podía potenciar los practicantes como docentes más reflexivos a través del uso de diarios y discusiones mediante blogs. En el estudio participaron seis practicantes, quienes desarrollaron sus prácticas durante seis meses. Los datos se recogieron a través de diarios, blogs, metáforas, conferencias y cuestionarios. Los resultados demostraron que los practicantes enriquecieron sus percepciones acerca de lo que significa la enseñanza reflexiva. Por otra parte, el diligenciamiento del diario, el cual se hizo como un proceso informado, les permitió ir más allá de una etapa descriptiva y enfocarse en la evaluación del proceso de enseñanza, la identificación y solución de los problemas que surgieron en la clase.

Tipo de documento:Artículo - Article
Información adicional:This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Colombia License.
Palabras clave:TESOL, EFL, Teaching practicum, reflective teaching, informed diary keeping, group discussions.
Unidad administrativa:Revistas electrónicas UN > PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
Código ID:21334
Enviado por : Dirección Nacional de Bibliotecas STECNICO
Enviado el día :27 Junio 2014 12:25
Ultima modificación:18 Agosto 2014 15:32
Ultima modificación:18 Agosto 2014 15:32
Exportar:Clic aquí
Estadísticas:Clic aquí
Compartir:

Solamente administradores del repositorio: página de control del ítem

Vicerrectoría de Investigación: Número uno en investigación
Indexado por:
Indexado por Scholar Google WorldCat DRIVER Registry of Open Access Repositories OpenDOAR Metabiblioteca BDCOL OAIster Red de repositorios latinoamericanos DSpace BASE Open archives La referencia Colombiae Open Access Theses and Dissertations Tesis latinoamericanas CLACSO
Este sitio web se ve mejor en Firefox