Escudo de la República de Colombia
Sistema Nacional de Biliotecas - Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia Biblioteca Digital - Repositorio Institucional UN Sistema Nacional de Bibliotecas UN

Looking at cooperative learning through the eyes of public schools teachers participating in a teacher development program

López Hurtado, María Eugenia and Viáfara González, John Jairo (2009) Looking at cooperative learning through the eyes of public schools teachers participating in a teacher development program. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 8, núm. 1 (2007): PROFILE 8, No 1. Issues in Teachers’ Professional Development; 103-120 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 8, núm. 1 (2007): PROFILE 8, No 1. Issues in Tea .

Texto completo

[img]
Vista previa
PDF
552kB

URL oficial: http://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/arti...

Resumen

An exploration of in-service public schools teachers’ implementation of cooperative learning forms the basis of this article. By means of a qualitative approach to research, two tutors in a teacher development program have studied how a group of English teachers set the conditions to create a cooperative learning environment in their classes. Additionally, they reveal the perceptions that these educators have of themselves as initiators who guide their students in this pedagogical experience. The analysis of information collected provides views about the role that teachers assumed and their concerns when organizing their classroom in order to experience cooperative work. Furthermore, teachers’ self-encouragement for professional development emerged as a fundamental issue when they implemented this approach in their institutions. Key words: Cooperative work, cooperative group, cooperative class, cooperative workshop, cooperative learning Una exploración de la implementación de aprendizaje cooperativo por parte de los maestros de colegios públicos fue la fuente esencial para escribir este artículo. A través de un enfoque de investigación cualitativo, dos tutores de un programa de desarrollo de maestros han estudiado como un grupo de profesores establecen condiciones para crear un ambiente de aprendizaje cooperativo en sus clases. Adicionalmente, ellos revelan la percepción que estos educadores tienen de ellos mismos como los iniciadores para guiar a sus estudiantes en esta experiencia pedagógica. El análisis de la información recogida proporciona las diferentes opiniones sobre el papel que los profesores asumieron y sus preocupaciones al organizar su aula para experimentar el trabajo cooperativo. Además, el mismo estímulo de maestros por el desarrollo profesional surge como un asunto fundamental cuando implementaron este enfoque en sus instituciones. Palabras clave: Trabajo cooperativo, grupo cooperativo, clase cooperativa, taller cooperativo, aprendizaje cooperativo

Tipo de documento:Artículo - Article
Información adicional:This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Colombia License.
Palabras clave:Cooperative work, cooperative group, cooperative class, cooperative workshop, cooperative learning
Unidad administrativa:Revistas electrónicas UN > PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
Código ID:16102
Enviado por : Dirección Nacional de Bibliotecas STECNICO
Enviado el día :25 Junio 2014 00:03
Ultima modificación:19 Agosto 2014 02:57
Ultima modificación:19 Agosto 2014 02:57
Exportar:Clic aquí
Estadísticas:Clic aquí
Compartir:

Solamente administradores del repositorio: página de control del ítem

Vicerrectoría de Investigación: Número uno en investigación
Indexado por:
Indexado por Scholar Google WorldCat DRIVER Registry of Open Access Repositories OpenDOAR Metabiblioteca BDCOL OAIster Red de repositorios latinoamericanos DSpace BASE Open archives La referencia Colombiae Open Access Theses and Dissertations Tesis latinoamericanas CLACSO
Este sitio web se ve mejor en Firefox