Escudo de la República de Colombia
Sistema Nacional de Biliotecas - Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia Biblioteca Digital - Repositorio Institucional UN Sistema Nacional de Bibliotecas UN

Teachers’ attitudes towards reflective teaching: evidences in a professional development program (pdp)

Jerez Rodríguez, Sonia (2009) Teachers’ attitudes towards reflective teaching: evidences in a professional development program (pdp). PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 10, núm. 1 (2008): PROFILE 10, No.1. Issues in Teacher's Professional Development; 91-111 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 10, núm. 1 (2008): PROFILE 10, No.1. Issues in .

Texto completo

[img]
Vista previa
PDF
791kB

URL oficial: http://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/arti...

Resumen

Reflective teaching is a paradigm that dominates teacher education around the world and most professional development programs include it as a way to improve teachers’ practice. As a teacher educator I am aware of the importance reflective teaching (RT) has on teachers’ professional development. This article reports a research experience with two in-service teachers of English enrolled in a professional development program at a public university in Bogotá who initiated a reflective teaching process through the development of reflective thinking skills. Data were gathered through interviews, observation, videotaping, questionnaires and a diary. Findings showed some teachers’ attitudes towards RT, the possible factors that might have stimulated and lessenedreflection, and some of the changes observed in their teaching practice. Key words: Reflective teaching, reflective thinking skills, professional development program, teaching practice La enseñanza reflexiva es un paradigma que domina la educación de docentes en el mundo y la mayoría de programas de desarrollo profesional (PDP) la incluyen como una manera de mejorar la práctica de los docentes. Como docente educadora, soy consciente de su importancia en el desarrollo profesional. Este artículo describe una experiencia investigativa con dos profesores de inglés participantes en un PDP en una universidad pública en Bogotá, quienes iniciaron un proceso de reflexión sobre su práctica docente mediante el desarrollo de habilidades de pensamiento reflexivo. Los datos se recolectaron mediante entrevistas, observación, video grabación, cuestionarios y un diario. Los resultados mostraron algunas actitudes de los docentes hacia la enseñanza reflexiva, los posibles factores que pudieron estimular e inhibir la reflexión y algunos cambios en su práctica docente. Palabras claves: Enseñanza reflexiva, habilidades de pensamiento reflexivo, programa de desarrollo profesional, práctica docente

Tipo de documento:Artículo - Article
Información adicional:This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Colombia License.
Palabras clave:Reflective teaching, reflective thinking skills, professional development program, teaching practice
Unidad administrativa:Revistas electrónicas UN > PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
Código ID:15885
Enviado por : Dirección Nacional de Bibliotecas STECNICO
Enviado el día :24 Junio 2014 22:20
Ultima modificación:19 Agosto 2014 02:52
Ultima modificación:19 Agosto 2014 02:52
Exportar:Clic aquí
Estadísticas:Clic aquí
Compartir:

Solamente administradores del repositorio: página de control del ítem

Vicerrectoría de Investigación: Número uno en investigación
Indexado por:
Indexado por Scholar Google WorldCat DRIVER Registry of Open Access Repositories OpenDOAR Metabiblioteca BDCOL OAIster Red de repositorios latinoamericanos DSpace BASE Open archives La referencia Colombiae Open Access Theses and Dissertations Tesis latinoamericanas CLACSO
Este sitio web se ve mejor en Firefox