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La percepción de tramas matemáticas en el tejido tikuna

Maia da Costa, Lucélida de Fátima (2010) La percepción de tramas matemáticas en el tejido tikuna. Mundo Amazonico; Vol. 1 (2010); 65-88 Mundo Amazónico; Vol. 1 (2010); 65-88 Mundo Amazónico; Vol. 1 (2010); 65-88 2145-5082 2145-5074 .

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URL oficial: http://revistas.unal.edu.co/index.php/imanimundo/a...

Resumen

Este artículo presenta parte de los resultados de una investigación realizada en la comunidad indígena Umariaçu (Brasil) de la etnia tikuna. Los objetivos eran describir las nociones matemáticas perceptibles en el tejido tikuna, específicamente en los canastos y las esteras producidos por las mujeres, y mostrar que a partir de objetos presentes en la cultura de los indígenas es posible desarrollar estrategias metodológicas para la enseñanza de las matemáticas en las escuelas en comunidades indígenas. Para desarrollar este trabajo fue necesario, además de conocer matemáticas, ver en las formas del tejido y en su proceso de confección nociones e ideas matemáticas relacionadas con los contenidos que se enseñan en la escuela. Fue necesario, también, convivir con las mujeres de esa comunidad, conocer sus deseos, caminar con ellas hasta sus chagras, aprender a tejer y ganar su confianza para percibir los significados que esa labor y sus productos tienen para ellas., This article presents some of the results of a study carried out in the indigenous Tikuna community of Umariaçu (Brazil). This research sought to describe the mathematical notions perceivable in Tikuna weaving, specifically in the baskets and mats woven by women, and to show that methodological strategies for the teaching of mathematics in indigenous-community schools could be derived from everyday objects present in the indigenous culture. To attain this objective it was not enough to know mathematics; it was necessary to see in the forms of the fabric and in its process of creation the mathematical notions and ideas related to the contents taught in indigenous schools. It was also necessary to live with the women, get to know their wishes, walk with them to their agroforestry plots, learn to knit, and gain their trust, so as to discern the meanings of this work and its products for the women of the community.

Tipo de documento:Artículo - Article
Información adicional:Authors are responsible of all the authorizations that the publication of their contributions.  may require. When the manuscript is accepted for publication, authors must send a formal declaration about the authenticity of the work, assuming personally the responsibility for all the contents of the article, and explicitely indicating their right to publish it. Publication of a contribution in Mundo Amazónico does not imply the cession of copyright by the authors; however, sending a contribution to this journal represents an authorization by the authors to the Editors of Mundo Amazónico to publish it. In case that the authors reprint, totally or partially, an article previously published in Mundo Amazónico, either in its original language or in translation, the original source must be cited.
Palabras clave:mathematics, ethnomathematics, weaving, Tikuna, indigenous education, etnomatemáticas, matemáticas, ciencias de la educación, tejidos tikuna, educación indígena
Unidad administrativa:Revistas electrónicas UN > Mundo Amazonico
Código ID:14992
Enviado por : Dirección Nacional de Bibliotecas STECNICO
Enviado el día :24 Junio 2014 17:39
Ultima modificación:19 Agosto 2014 02:30
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